wp73d486d6.png

© 2008 2Brothers2Africa

wpe2803495_0f.jpg
wp944249a5.png
wpf6e65c6b.png

De ( hernieuwde) voorbereiding.

 

April 2008

 

Het team heeft de wonden gelikt na de mislukte poging in maart en gaat zich met hernieuwd elan voorbereiden voor de Challenge

in oktober 2008. De eerste zorg is uiteraard de motor weer aan het lopen te krijgen. De ANWB heeft onze auto terug naar Nederland gerepatrieerd, echter niet zonder voorwaarden te stellen.

 

We hebben de cilinderkop in Almelo gedemonteerd en geconstateerd dat de cilinderkop op meerdere plaatsen scheuren vertoond.

Nu we toch bezig zijn ook gelijk maar de dieselpomp gedemonteerd, zodat we ook die kunnen laten reviseren. We nemen nu geen enkel risico op motorpech meer.

 

Zo ziet een gehavende cilinderkop er uit!

wpf88a8628.png wpca05c9ba.png

 

En zie hier de gemonteerde "nieuwe" cilinderkop in al zijn naaktheid. Deze cilinderkop is ons gedoneerd door Dennis van de Peugeot 405 club en hebben we een tijdje geleden bij hem op kunnen halen. En toen we daar waren hebben we en passant ook nog een goede achterbank voor onze auto meegekregen.

wp8871aa10.png wp03d8d2bf.png

wp6dcef43b.png

En zo ziet het eruit als alles weer op zijn plek zit.

 

 

Mei 2008

 

Om onze laadvermogen- en bagagebehoefte te dekken is Andre via Marktplaats.nl op zoek gegaan naar een bagagewagentje.

En zie daar, de zoektocht leidt al snel tot resultaat. Een verkoper uit het Westen des lands biedt een degelijke bagagewagen bijna voor nop aan. Dat laten we natuurlijk niet voorbij gaan, dus de kar wordt opgehaald.

wpe8712e98.png wpe7ee0437.png wpafc103f1.png

 

 

Andre zou Andre niet zijn als hij ook nog niet even zijn "bambi-ogen" laat spreken en dus de verkoper en passant ook nog tot sponsor promoveert. Niet geschoten is altijd mis, nietwaar?

Aangezien de bagagewagen van een deksel is voorzien, biedt dit weer extra laadmogelijkheden en natuurlijk het voordeel dat alle spullen mooi beschermd zijn tegen de weergoden.

Alleen nog even het onderstel inspecteren, en dan vooral de lagers, en vervolgens karren maar!

 

De speurtocht op Marktplaats heeft intussen ook nog een compleet motorblok opgeleverd. Deze komt dan wel uit een Citroën BX, maar kenners onder ons weten dat deze blokken op kleine details na allemaal gelijk zijn. En dus bruikbaar voor ons als reserveblok of voor onderdelen. Alleen nog een goede gelegenheid zoeken om hem op te halen, aangezien de aanbieder in Hoorn zit.

 

Aangezien we ook nog steeds een goede koeler nodig hebben, deze maar opgehaald bij auto demontagebedrijf Niks uit Westerhaar.

Deze koeler gemonteerd, gevuld, en zie daar, weer een probleem getackeld. De auto is nu lekvrij en bijna zo ver dat hij aan de ANWB ter controle kan worden aangeboden.

 

Intussen is Herbert óók bezig geweest voor een nieuwe radiateur. Deze bij Hampsink opgehaald, uiteraard weer voor nop.

Deze houden we nu nog even als reserve, maar zal mettertijd wel gemonteerd worden.

 

Niet onvermeld mag blijven dat het bezoek van de Maaike en Maarten Gobel aan ons, behalve een gezellige middag en veel informatie, ook tot een sponsorbijdrage heeft geleid. Zie hiervoor ook de sponsorpagina.

 

Juni 2008

 

Op 26 juni is Gert met de challenge-auto naar het ANWB technostation te Utrecht gereden om hem aldaar te laten controleren.

Voorwaarde voor repatriëring was namelijk dat de auto binnen drie maand na terugkomst weer in rijdende staat moest zijn.

Na een rit van anderhalf uur heen, een kwartier wachten en een kwartier voor de eigenlijke controle, weer huiswaarts gekeerd voor weer een rit van anderhalf uur. En zo is er weer een dag kapot. Maar goed, zonder de ANWB was de auto nu niet in Nederland geweest, dus enige dank is hun wel verschuldigd.

 

Ondertussen heeft Herbert Autobedrijf van de Ven in Almelo ( www.autocentrumvandeven.nl) als sponsor binnengehaald.

 

Gert is inmiddels ook bezig een "grote"sponsor binnen te halen. Maar daarover later meer!

 

Juli 2008

 

Het knutselen aan de auto en het vinden van nieuwe sponsors gaat intussen gestaag door. Maar de vakantieperiode staat voor de deur, dus alles gaat nu op een laag pitje.

 

De auto is nog naar Oude Hendriksman geweest om de dieselpomp correct af te stellen. Hij stond iets van tijd af, reden waarom we minder vermogen hadden dan normaal zou moeten. Maar de deskundigen hebben de handen even laten wapperen en het zaakje staat weer correct afgesteld.

 

André heeft inmiddels het opgehaalde BX blok aan een kritisch oog onderworpen en moeten concluderen dat het hoogstens geschikt is als donor voor onderdelen.

Maar afijn de Peugeot rijdt inmiddels goed, maar lijkt iets meer te roken. De auto moet trouwens met z'n 65 pk wel aardig wat gewicht meezeulen en die "windvangers"op het dak, de jerrycans en de dakkoffer, zorgen er ook wel voor dat de luchtverplaatsing ietwat groter is als de fabrikant destijds had voorzien voor dit model.

 

Halverwege Juli blijkt dan toch dat de Pug weer koelwater begint te verliezen via de koeler. Een veeg teken.

Ook vertoont het blok een beetje olielekkage (kon er ook nog wel bij), maar daarvan blijkt een slechte carterontluchtingslang de boosdoener te zijn. Een euvel dat redelijk simpel te verhelpen is.

Nadat André thuis komt van het schoon spuiten van het blok, blijkt hij een spoor van koelwater achter zich gelaten te hebben. Eenmaal stilstaand komt er een vloedgolf van koelwater uit het blok zetten. Gloeiende.. gloeiende ... Wat nu weer!!

Blijkt de kachelslang te zijn gescheurd. Vandaar dus dat koelwaterverlies van de laatste twee weken.

 

Blijkt de slang uiteraard weer gescheurd te zijn op de meest ideale plek, achter op het verdeelstuk, NIET dus.

Hierdoor is er waarschijnlijk lucht in het systeem gekomen en uit ervaring (helaas) weten we inmiddels dat dat funest is/kan zijn voor deze motoren.

Dus meteen maar nieuwe slangen besteld om deze zo snel mogelijk te monteren. Daarmee moet dit euvel ook weer verholpen zijn.

 

Het is inmiddels eind Juli.

Een probleem komt nooit alleen blijkt nu weer, want tijdens het vervangen van de kachelslang begeeft ook het verdeelstuk het. Dus ook dat maar vervangen.

De nieuwe koeler die we hadden gekregen ook meteen maar gemonteerd, dus alle koelproblemen zouden nu verleden tijd moeten zijn.

 

Augustus

 

Dé vakantiemaand bij uitstek blijkt. De activiteiten van het team liggen even nagenoeg stil. Bij gelegenheid wordt er nog wel naar nieuwe sponsoren gezocht, maar dat gaat nu ook wat trager allemaal.

Op 30 augustus is de kennismakingsdag voor alle teams van oktober geweest. Weer een enerverende dag om onderling tips en trucs uit te wisselen en uiteraard ook de gelegenheid bij uitstek om alvast aan elkaar te snuffelen om er achter te komen met welk gezelschap we straks op stap gaan.

We hebben gelijk maar een flink stel hijsbanden/sleeplinten uitgedeeld aan belangstellenden, zodat in principe iedereen straks in de gelegenheid is een mede teamlid uit het zand te trekken (les 2 uit de cursus: "Hoe maak je vrienden"). En wij zijn ondertussen mooi van een stuk overbodige ballast af.

En als nu het team ook nog even een paar kilootjes afvalt in de komende maand (vooral ondergetekende, de webmaster), dan kunnen we als "vlieggewicht" met twee vingers in de neus de woestijn door jakkeren. Niks houdt ons dan meer tegen.

 

Hieronder een groepsfoto van de mede challengers, gemaakt op deze dag.

 

wp6f76b7c8.png

September

 

Wie dacht dat we nu wel klaar zouden zijn met sleutelen heeft het mis. Andre en Herbert hadden nog een paar kleine klussen op de agenda staan.

Zo heeft Andre de thermostaat terug geplaatst,aangezien dit volgens de "deskundigen" beter zou zijn  voor de motor. En wie zijn wij om andermans deskundigheid in twijfel te trekken?  De beste stuurlui staan niet altijd alleen aan wal, maar ook op de stoep toe te kijken hoe jij staat de sleutelen!

Ook de bullbar is minder "Bully" geworden en iets voetgangervriendelijk gemaakt, of met andere woorden; er is een flink stuk afgezaagd om gewicht te besparen. Zie hier het resultaat.

wp2c836d1f.png wp2d22242e.png

 

Andre heeft ook nog een paar achter portierramen opgehaald bij Niks in Westerhaar. Nu kan de achterpassagier ook naar buiten kijken en genieten van het landschap in plaats van zijn eigen spiegelbeeld. Dat laatste is al traumatisch genoeg elke morgen voor het scheren. Ook de achterbank is inmiddels gedeeltelijk gemonteerd.

 

Herbert heeft intussen de lagers van de aanhanger vernieuwd en ook de spoorbreedte vergroot naar 1450mm. En dat is nu bijna precies de spoorbreedte van de Peugeot. Hierdoor zal de aanhanger mooi in hetzelfde spoor als de auto kunnen rijden, waardoor deze laatste uiteraard weer minder hard hoeft te werken.

Hieronder het resultaat van een paar avondjes stoeien met een lasapparaat.

 

wp15b7b382.png wpa0ca5f1a.png

De "jacht"op sponsors heeft voor alle drie de broers succes gehad deze maand. Herbert heeft het Duitse bedrijf

Schröder Laserschneidtechnik ( www.schroeder-lasercut.de  ) binnen gehaald als sponsor.

Gert heeft dé specialist in kampeerartikelen in  Enschede,  Kifra Camping Totaal ( www.kifra.nl ), gepromoveerd tot sponsor.

Om te voorkomen dat het team onderweg verhongerd, heeft C1000 Boddeman besloten ons te sponsoren met levensmiddelen, het resultaat van een staaltje "stille"diplomatie van Andre.

Geweldig dat we bovenstaande sponsoren weer aan de lijst weldoeners kunnen toevoegen.

 

Oktober

 

Dé datum komt nu heel snel dichtbij. Het team is er helemaal klaar voor. Er stonden nog wat kleine klusjes op de lijst. Andre heeft de blower van de verwarming nog even gerepareerd en ook nog andere speakers in de deuren ingebouwd. Zo kunnen we tenminste een fatsoenlijke drive-in show organiseren in de Sahara.

Ook de omvormer heeft zijn definitieve plek gekregen. In verband met lichte lekkage van het dak, heeft Andre de hele dakopbouw opnieuw afgekit. En alsof dat nog niet genoeg was is ook de brandstoftank gedemonteerd en weer lekdicht gemaakt. Dit als gevolg van een gevalletje "iets te diep boren" bij het monteren van de achterbank. Tja, shit happens sometimes, nietwaar?

 

Ondertussen melden zich ook nog steeds nieuwe sponsoren aan. Een metaalbedrijf uit Almelo (op eigen verzoek anoniem) heeft het team met een financiële bijdrage gesponsord.

Gert heeft zaterdag 4 oktober Kifra even bezocht om te laten zien hoe mooi de kleur groen uitkomt op de donkere metalliclak van de challenge auto.

wp57cbdc10.png

 

 

Echter, het zijn niet alleen bedrijven en volwassenen die sponsoren. Zo is toch wel vermeldenswaardig dat Sophie van der Woude, een meisje van 5 jaar, speciaal voor de kinderen in Gambia een doos met spulletjes ( potloden, knuffels e.d.) heeft verzameld en aan ons meegeeft. Chapeau voor dit jonge initiatief.

 

Ondertussen zijn we afgelopen dinsdag ook nog geïnterviewd voor de krant, Twentsche Courant Tubantia begrepen we. Nu maar afwachten in welke editie we komen te staan en op welke dag.

 

Maakte ik een stuk terug al melding van een gaatje in de dieseltank wat gerepareerd was. Nou, alsof de duvel er mee speelt; blijkt Andre gisteren nog een gaatje in de tank te ontdekken. Er stroomde een flinke straal brandstof onder de auto uit, zo op de uitlaat. Nou dat gaf me een rookwolk!! Paniek! Wat nu weer!

Vanmorgen eerst maar de aanhanger en de auto ingepakt. Even een klus, want het is altijd meer dan het lijkt, maar enfin het zit er allemaal in. En daarna als een speer naar de werkplaats van Stephan gereden om de brandstoftank te repareren.

Dat is dus gelukkig goed gegaan, de tank is nu volledig lekvrij. Pfffoei.

 

Om ons wakker te houden onderweg en ons dus van de benodigde cafeïne te voorzien kregen we op de valreep nog een Senseo met koffiepads van Wytske en Lia de Vries.

 

We zijn nu helemaal klaar. Het aftellen is begonnen!! Nog één nachtje slapen en het grote avontuur begint!

EINDELIJK !!!